Should I stay or should I go?

Jag har tagit fram mina sommarklänningar igen. Solen har de senaste dagarna visat sig i Ramallah. Solen får mig att le och jag känner mig lycklig. Samtidigt som solen värmare oss här i Ramallah läser jag om kylan hemma i Örebro. När jag ser vinterbilderna på olika nyhetssidor funderar jag på om verkligen ska åka hem. Jag trivs här, jag har fått vänner för livet, jag kan säkert  jobba här, min arabiska har blivit så mycket bättre och hundra argument får mig att vilja stanna kvar i Palestina.

Här har jag fått lära mig att politiken är ständigt närvarande. Jag har varit politisk aktiv i SSU och Socialdemokratin i många år. Jag vet att i slutänden handlar allt om politik men det är här som jag får uppleva att varje samtal, varje diskussion som jag har blir politiskt. Vilket märke på vatten, dricka, frukt, juice, chips mm man köper är politik. Kommer vattnet från en illegala bosättning? Kommer chipsen från Israel? Så fortsätter det dagligen. Hela tiden måste människor ta politiska ställningstagande.

De senaste dagarna har jag haft flera samtal med folk om framtiden, tvåstatslösningen och freden. Det är vänners vänner som jag frågar om deras syn. Det är samtalet med en kille som jag kommer att minnas. Killen har varit politiskt aktiv när han var yngre men nu fokuserar han bara på sitt jobb och sin familj. Han är en av de få som jag har mött som inte tror att det blir bättre, som inte tror att en palestinsk stat kommer att utropas. Han tror inte det för att han menar att det står i Koranen att Palestina kommer alltid att vara ockuperad. Området (Ursprungs Palestina) är dömt att alltid vara i konflikt. Om Israel skulle upphöra med sin ockupation kommer det ett annat folk/land att ockupera Palestina. Det är inte första gången jag hör detta synsätt. Men det är första gången jag hör det i Palestina. Det är väldigt svårt för mig att ta till mig det synsättet. Eftersom det innebär att palestinier och omvärlden inte ska göra något. Vi ska bara titta på. Den natten började mina mardrömmar igen.

Igår kväll åkte vi förbi en illegal bosättning som finns i Ramallah. Jag fick inte stanna och ta kort eftersom min vän M som körde bilen var rädd för att bosättarna skulle se mig ta kort och skapa problem för palestinierna som bor i närheten. Det var bara några få meter mellan den illegala bosättningen och de palestinska hemmen. Så nära! Jag har aldrig upplevt det tidigare. Att en bosättning ligger så nära. Ockupationen gjorde sig påminde igen. 

Jag har några dagar kvar innan det är tänkt att jag ska åka tillbaka. Tid som jag använda och fundera på om jag ska stanna eller åka hem.

~ av Alaa Idris på 08 januari 2010.

4 svar to “Should I stay or should I go?”

  1. Jag tycker att du ska komma hem

  2. Jag tycker också att du ska komma hem.

  3. Balfourdeklarationen (1917)
    Balfourdeklarationen är ett yttrande av den 2 november 1917 av den brittiske utrikesministern Arthur James Balfour, i vilket han meddelar lord Walter Rothschild, ledaren för det judiska samfundet i England, att den brittiska regeringen stöder förslaget att upprätta ett judiskt hemland i Palestina, dock under omständigheterna att detta inte skulle komma att påverka den i Palestina redan boende arabiska befolkningen. År 1917 var Palestina fortfarande formellt en del av det Osmanska riket men blev efter första världskriget ett brittiskt protektorat.
    Två inflytelserika sionistiska ledare hade försökt förmå den brittiska regeringen att fatta beslut om att Palestina i sig skulle bli judarnas eget hemland, men så långt ville inte britterna sträcka sig. Tvärtom, de valde att inte använda ordet ”state” (‘stat’), utan istället uttrycket ”national home [for the Jewish people]” (ungefär ‘ nationellt hemvist [för det judiska folket]’) och vidhöll under årtionden att man inte hade avsett en fri statsbildning (även om åtskilliga brittiska politiker rent privat var för en sådan).
    Av samma anledning skrev man inte ”Palestine” enbart, som saken faktiskt formulerats i ett första utdrag, utan ”in Palestine”, för att inte ge sken av att man hade avsett hela Palestina.
    Brevet i översättning [redigera]
    Utrikesdepartementet
    2 november 1917

    Käre Lord Rothschild!
    Det bereder mig stor glädje, att å regeringens vägnar överbringa Eder följande deklaration av medkänsla med de judiska sionisternas strävanden, vilka har blivit underställda och bifallna av kabinettet:
    ”Regeringen ser med välvilja på en i Palestina upprättad nationell hemvist för det judiska folket och kommer att på bästa sätt bemöda sig om att underlätta verkställandet av denna avsikt, under den otvetydiga förutsättningen att intet må göras som kan inverka menligt på de mänskliga eller religiösa rättigheterna hos befintliga icke‑judiska samhällen i Palestina, eller de rättigheter och den politiska ställning som åtnjuts av judar i något annat land.”
    Jag skulle vara tacksam om Ni ville göra denna deklaration veterlig för den Sionistiska federationen.

    Eder tillgivne
    Arthur James Balfour

    Foreign Office
    November 2nd, 1917.

    Dear Lord Rothschild,
    I have much pleasure in conveying to you, on behalf of His Majesty’s Government, the following declaration of sympathy with Jewish Zionist aspirations which has been submitted to, and approved by, the Cabinet:
    ”His Majesty’s Government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country”.
    I should be grateful if you would bring this declaration to the knowledge of the Zionist Federation.

    Yours sincerely
    Arthur James Balfour

Kommentera

 
