Små gula lappar ger mig kraft – NA krönika 9 jan 2012

Här om dagen när jag rensade bland papper och saker som har samlat damm hittade jag positiva-lapparna. Det är små handskrivna lappar från SSUs nyårskurs, som jag gick för tio år sen. Vi ombads då av våra kursledare att skriva en positiv egenskap hos varje kursdeltagare. Lapparna fick man med sig hem efter kursens slut. Lika roligt som det var att läsa lapparna i januari 2002 var det att läsa dem nu januari 2012. Med alla lappar utspridda på bordet påminns jag om varför jag en gång i tiden engagerade mig i Socialdemokraterna. Men det viktigast av allt – varför jag 2012 fortfarande är engagerad.

Jag är medlem i Socialdemokraterna för att jag tror på de grundläggande värderingarna om alla människors lika värde, jämlikhet, frihet och solidaritet. Jag är övertygad om att ett samhälle utan klyftor och ojämlikhet är ett bättre samhälle för den enskilde individen och för oss alla. Jag känner i hjärtat att socialdemokratisk politik kan skapa föreutsättningar för att varje människa ska kunna förverkliga sina drömmar.

Jag är med i ett parti som inte räds för att ha visioner för ett annat samhälle. Ett parti vars drivkraft är att sätta människan och dess behov i centrum, inte nästa skattesänkning. Ett parti, som vägrar att passivt titta på när arbetslösheten ligger över sju procent. Jag är en del av en arbetarrörelse som reagerar från ryggmärgen, för att man vet att ju fler som arbetar desto fler kan vara med och bidra till vårt välfärdssamhälle. Men det viktigaste av allt är att man vet att för varje människa som inte tillåts arbeta innebär det ett slöseri, ett mänskligt slöseri med människors kunskap och erfarenheter. Det är ett förvägrande av att tillåta människor att leva ett självständigt liv.

Borgerligheten brister helt i analysen av att varje människa är en del av samhället och omvärlden. Att vi alla har ett ansvar gentemot våra medmänniskor är socialdemokratin tydlig med. Vi är en internationalistisk rörelse. Att vi har ett ansvar för miljöutmaningarna på samma sätt som resten av världen. Att Sverige, med sin röst på den globala arenan, kan göra skillnad. Att agera som borgerligheten gör genom att fega ur och vägra ta ställning mot orättvisor, rasism och diktatur under den arabiska våren visar vilka syn man har på sina medmänniskor. För mig är det en trygghet att veta att jag har engagerat mig i ett parti som vågar stå upp för människors rätt till frihet oavsett om det innebär att man går emot stormakter eller oljeföretag.

När äldre nekas en human äldre omsorg för att företagen tillåts sätta vinsten i centrum vet jag att det inte är socialdemokratisk välfärdspolitik. Jag är övertygad om att vi behöver varandra för att var och en av oss ska kunna vara stark själv. Därför är tron på en utvecklad välfärd, som fokuserar på dig och mig, central. Våra skolor, äldreboende, vårdcentraler, bibliotek och resten av välfärden finns inte till för att företag ska ha rätt att tjäna pengar på oss. De ska finnas till för att jag och du ska kunna leva i frihet och utvecklas som människor.

Den positiva människosynen är det som jag alltid har förknippat med Socialdemokratin. Jag träffade ungdomsförbundet SSU flera gånger under min uppväxt i Vivalla. De kom dit och uppmanade mig och de andra att engagera oss, säga vår mening.  Men viktigast av allt var att Socialdemokratin var det parti som såg de utmaningar som jag och andra upplevde och hade politiska förslag för hur vi skulle komma tillrätta med de orättvisor som vi levde mitt i. Förslagen andades en tilltro till mig, att oavsett var jag var född eller uppvuxen så är jag värd att få förverkliga mina drömmar och leva i frihet. Jag påminns av känslan att vara sedd och behövs när jag läser de där lapparna jag hittar i mina dammiga pappershögar. Lapparna ger mig nu ännu en gång kraft att fortsätta kämpa för det samhälle jag tror på – ett samhälle där massarbetslöshet och ökade klyftor faktisk bekämpas på riktigt.

Det socialdemokratiska partiet kan nu mer än någonsin behöva att vi som tror på ett solidariskt samhälle samlar ihop oss och gör gemensam sak mot regeringens Reinfeldts politik.

~ av Alaa Idris på 21 januari 2012.

Kommentera

 
